Esettanulmány: Shopping hirdetések bevezetése egy kevés termékes webshop-ba, a Facebook hirdetések mellé

Torma Bálint

Ebből az esettanulmányból megtudhatod hogy: 

  • Milyen kockázatokat rejt magában ha egy induló webshop csak Facebook hirdetésekből szerez látogatókat,
  • Milyen előnyös hirdetési forma létezik még a Facebook-on kívül, speciálisan webshopok-nak,
  • Milyen nehézségbe ütközhetsz ha a Google webshopoknak készült hirdetési formáját szeretnéd használni,
  • Hogyan tettem könnyebbé és stresszmentesebbé az ügyfelem életét.

Egy induló, kevés terméket árusító webshop nehézségei

Termékek

A webshop megnyerő megjelenésű élelmiszer tárolásra alkalmas használati tárgyakat és ahhoz kapcsolódó kiegészítőket forgalmaz, egy sajátos márka üzenettel egy sajátos célközönségnek.

Webshop előélete

A webshopot az ügyfél készítette, aki önképzés segítségével sajátította el a weboldal készítés fortélyait és meg kell mondjam, olyan jól sikerült, hogy ha nem tudnám, nem jutott volna eszembe, hogy ez az első weboldala.

Honnan lesznek vásárlói egy induló webshopnak?

Ha úgy kezdesz neki a webshop indításnak, hogy nincs egy kialakult követő táborod, e-mail listád vagy hasonló adatbázisod a potenciális vevőidről, akkor valaki mástól kell megvásárolnod az emberek figyelmét.

Hiába van egy nagyszerű terméked és egy nagyon jól kitalált webshopod, a potenciális vevők nem fognak maguktól rátalálni.

A legkézenfekvőbb megoldás jelenleg a látogatószerzésre a fizetett hirdetések futtatása a Facebook vagy a Google hirdetési felületein. Az ügyfelem a Facebook hirdetéseket választotta.

Ezek a hirdetések hozták is a bevételt egy darabig, de sajnos valami közbejött.

Mi van ha a Facebook hirdetések teljesítménye már nem a régi?

A webshop jó eredményeket ért el Facebook hirdetések segítségével, amíg Zuckerberg bácsi bele nem piszlált kicsit a dolgokba és meg nem szünette a Facebook Analytics-et. Ezután sajnos érezhető forgalom visszaesés volt és a korábban jól teljesítő hirdetések már nem hozták az elvárt eredményeket. 

Mi a helyzet ha egy webshop csupán egyetlen ‘jól bevált’ forrásból szerez látogatókat?

Mi a helyzet ha közbejön valami és az az egy forrás már nem teljesít úgy mint régen? 

Ha a potenciális ügyféljelöltekhez nem jut el a weboldal, akkor nincs aki vásároljon, 

ha nincs aki vásároljon, akkor nincs bevétel, 

és ha nincs bevétel akkor… 

Na ezt inkább nem is folytatom.

Mégis mi jöhet közbe?

Megdrágulnak a hirdetések, megváltozik a hirdetési platform, algoritmus változás (keresőoptimalizálás esetén), piaci változások, letiltják a hirdetési fiókodat, megváltoznak a hirdetési irányelvek stb. Bármi közbejöhet, még olyan is amire nem is gondoltunk.

Szerintem hosszú távon egy webshop sem engedheti meg magának, hogy ‘egy lábon álljon’, vagyis, hogy csak egy forrásból szerezze a látogatóit.

Hogy jöttem én a képbe?

Miután a Facebook hirdetésekben csalódnia kellett az ügyfelemnek, logikus lépés volt a Google hirdetések elindítása, ezen belül is a Shopping hirdetéseké, hiszen ez direkt a webshopok számára előnyös hirdetési forma.

A Google Shopping hirdetések előnyei

  • Nagyobb vásárlási hajlandóság
    Mivel a felhasználók rákeresnek az adott termékre, ezért sokkal inkább motiváltak a vásárlásra, mint azok akik a Facebook-on akadnak bele egy hirdetésbe.
  • Nagy megtérülési arány
    A tapasztalatok szerint a megfelelő kezekben a Shopping hirdetések kifejezetten nagy valószínűséggel tudnak nyereségesek lenni
  • Kiterjedt hirdetés megjelenés
    A Google kiterjedt hirdetési hálózatának köszönhetően azokat akik meglátogatták a webshopunkat, de nem vásároltak, a hirdetések ‘mindenhová követni’ fogják 
  • Hatásosabb mint a sima szöveges keresési hirdetések
    A Shopping hirdetések esetén látható termék kép, termék név, ár és esetleg még szállítási infók és termék értékelés is. A vizuális elemek sokkal jobban vonzzák a tekintetet mint bármilyen jól megírt hirdetési szöveg.
  • Kevesebbe kerül 1 kattintás
    A szöveges keresési vagy a Facebook hirdetésekhez képest alacsonyabb az egy kattintásra jutó hirdetési költség így ugyanakkora hirdetési büdzséből több érdeklődőt hozhatunk a webshopunkba, ami hosszú távon nagyobb megtérülést eredményez.

Az ügyfelem olyan online marketinges szakembert keresett, aki otthon van keresőoptimalizálás és Google hirdetés témában, ezért körbekérdezett a vállalkozó ismerősei között és egy kedves ismerősöm engem ajánlott.

Így dolgoztunk együtt

A feladataim a következők voltak:

  1. Elkészíteni az xml Termék Feed-et a weboldalon
  2. Összekötni Merchan Centerrel
  3. Merchan Center-ben a megfelelő alap beállításokat megadni
  4. A Google Ads-et összekötni a Merchant Centerrel
  5. Elkészíteni a Shopping kampányt (a többi feladat mind előfeltétele ennek az utolsó lépésnek)

Útközben felmerülő nehézségek

Az elmélet a legritkább esetben egyezik meg a gyakorlattal. Bármikor közbe jöhet egy nem várt nehézség. 

Ebben az esetben a legfőbb nehézségünk az volt hogy felfüggesztették az ügyfél vadi új Merchant Center fiókját. 

Sajnos ilyen előfordulhat, pedig úgy tűnt hogy a weboldallal semmi gond hiszen előtte már jöttek a rendelések a Facebook hirdetések segítségével. Ekkor különösen jól jöhet egy szakember segítsége, ha minél előbb és minél nagyobb lelki nyugalommal szeretnénk ezen túl lenni.

Röviden a felfüggesztés elsődleges oka az volt hogy egy kosár pop-up plugin nagyon lassan töltődött be és ezért a Google azt gondolta, hogy a kosár gomb nem működik megfelelően, ez pedig kizáró ok az irányelvek szerint, a shopping kampány indításnál. 

Így oldottuk meg

Az ügyfelem a kosár pop-up megoldásról nem szeretett volna lemondani, mert az szerves részét képezte a upsell folyamatának így ajánlottam neki egy kedves barátomat aki sokkal mélyebben benne van a weboldal / WordPress témában mint én. Win-win-win szituáció volt a javából.

Voltak ezen kívül még egyéb javítani valók amiket én végeztem el és persze az ügyfélnek is bele kellett tennie a saját energiáját. 

Ezek mellett pedig folyamatosan egyeztettem a Google ügyfélszolgálattal azért, hogy biztosítsam őket, hogy mindenképpen szeretnénk megfelelni az irányelveknek és azért is hogy kiderüljön mi az ami valójában nem tetszik nekik, (ugyanis ez a felfüggesztő mail-ből nem derült ki egyértelműen).

Kommunikáció a projekt elejétől a végéig

Első megbeszélés

Az ügyfelem Messenger-en keresett fel, majd egyeztettünk egy telefonos megbeszélést, ahol elmondta, hogy milyen helyzetben van, mire keres megoldást és feltette a kérdéseket amik felmerültek benne. 

Webshop analízis

Miután megbeszéltük, hogy hol tart jelenleg és mit szeretne készítettem egy előzetes kulcsszó kutatást és összefoglaltam a javaslataimat kivitelezési sorrendben, hogy minden a lehető legátláthatóbb és egyértelműbb legyen az ügyfél számára. 

“A seo kutatásod nekem egy érdekes tapasztalatot adott, amit korábban nem is gondoltam volna. Vagyis a termékek egyfajta szezonalitását. Külföldön szinte pont az ellenkezője, mint itthon. Nekem ez egy érdekes felismerés volt. Illetve megtudtam, hogy mely időszakokban van a legnagyobb kereslet a termékekre. Nyugodtabb vagyok a tekintetben, hogy hozzád fordulhatok ilyen jellegű munkákkal kapcsolatban.”

Projekt tervezés és árajánlat

Ezek után megbeszéltük, hogy mit szeretne ebből most megvalósítani az ügyfél, válaszoltam a közben felmerülő kérdésekre és a megbeszéltek alapján kiadtam egy kivitelezési árajánlatot. Ezt az ügyfelem elfogadta így már bele is vághattam a munkába.

Start jelentés

Amikor elvégeztem az első feladatokat, küldtem az ügyfelemnek egy ‘start jelentést’ hogy tudja, hogy elkezdtem a projektet és lássa milyen feladatok lettek már elvégezve.

Időközbeni jelentés

Mivel a projekt a nem várt bonyodalmak miatt tovább tartott a tervezetnél, félidőben küldtem e-mail-ben még egy jelentést arról, hogy hol tartunk.

Projekt zárás

Majd amikor befejeztük a projektet szintén összeállítottam egy írásos jelentést és megbeszéltünk egy videó telefonos konzultációt is, ahol képernyő megosztással bemutattam az elkészült újdonságokat az ügyfélnek. Ilyen újdonság volt például a Google Ads és Merchant Center fiók legalapabb funkciói, a webshop admin felületén egy-két új kiegészítő és az e-kereskedelmi mérési statisztikák az Analytics fiókban.

Eredmények

“Nekem a letisztult kommunikációd, mind szóban, mind írásban nagyon tetszett. A következetességed. Hogy az ügyfél van a középpontban. A bónuszok, amiket a szolgáltatásodhoz adtál. Az együttműködés végén, hogy minden eszközt megmutattál, a használatukkal együtt. Az írásbeli értékelő és projekt zárás. Az ismerősöd ajánlása, amikor már nem tudtam kihez fordulni és elakadtam a weboldal gyorsítás és "gomb helyzet" mizériájában. Ez mind nagyon sok energia és munka lehetett, viszont rendkívül színvonalas, komplex szolgáltatássá vált.”

Mivel egy szezonális termékről van szó, így a webshop tulajdonos még csak minimális büdzsével futtatja a Shopping kampányt (Paid Search) és mellette még mindig a Facebook hirdetések (Social) hozzák a látogatók többségét.

De ennek ellenére a webshop látogatóinak a számában nagyon jól megfigyelhető az az ugrás amit a shopping hirdetések okoztak:

Most nézzük meg azokat a kattintásokat amiket csak a Shopping hirdetésnek köszönhetünk:

A Shopping hirdetések erősen támaszkodnak a gépi tanulásra így egy új kampánynak mindig van egy kb. 15-20 napos tanulási szakasza ami jól látszik a grafikonokon is. Ebben a szakaszban kevesebb a hirdetés megjelenés (piros vonal) és ennek megfelelően a kattintás is (kék vonal).

Végeredményben az ügyfelem egy újabb potenciális vásárló forrással lett gazdagabb, anélkül, hogy hosszú heteket kellett volna töltenie egy újabb hirdetési felület megtanulásával és a technikai beállításokkal. Arról nem is beszélve, hogy mennyi feszültségtől megkímélte magát a Merchant Center fiók visszaszerzési folyamat során azzal, hogy egy szakember segítségét vette igénybe.

Az ügyfelem további értékelése az együttműködésünkről:

Összességében hogy értékelnéd az együttműködésünket?
5/5
Úgy érzed, hogy teljesültek a szolgáltatással kapcsolatos vágyaid, elvárásaid?
5/5
Szívesen ajánlanád a szolgáltatást a barátaidnak, ismerőseidnek, kollégáidnak?
5/5

Ha ezek alapján úgy érzed, hogy neked is tudok segíteni a Google hirdetésekkel kapcsolatban, akkor keress bátran az elérhetőségeim valamelyikén.

További cikkek

Online bankkártyás fizetés – Melyik szolgáltatót válasszam? Barion vs. Paylike

Az alábbi bejegyzés azoknak szól akik a WooCommerce rendszerű webshopjukhoz keresnek bankkártyás fizetési megoldást. 2 nagyon jó megoldást foguk összehasonlítani hogy mindenki eldönthesse, melyik az ideális megoldás számára. Az egyik versenyző egy nehéz súlyú jól ismert piaci szereplő a Barion a másik peig egy könnyed és filigrán, kevésbé ismert figura a Paylike.

Olvass tovább »

Többet szeretnél?

  • Online marketing analízis
  • Google Ads fiók analízis
  • Kulcsszó kutatás
  • Kampány tervezés
  • Komplett Google hirdetés menedzsment

Vedd fel velem a kapcsolatot és derítsük ki, hogy tudnálak-e támogatni a céljaid elérésében.

Email: public[kukac]tormabalint.hu

Tel: +36 70 292 7781